_MG_1641a

PILATES και ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

Pilates

Το Pilates αντιμετωπίζει το σώμα σαν μια ολότητα και αναπτύσσει δυνατούς και ευλύγιστους μύες, αντί να επιτρέπει σε κάθε μυϊκή ομάδα να ενδυναμώσει μεμονωμένα και να διογκωθεί αντιαισθητικά.

Χαρακτηριστικό στοιχείο της μεθόδου είναι ο έλεγχος των μυών χωρίς ένταση και καταπόνηση.

Με αυτό τον τρόπο απελευθερώνεται η φυσική κίνηση και ο φυσικός ρυθμός του σώματος, έτσι οι μύες είναι χαλαροί χωρίς να χάνουνε η ενδυνάμωση τους. Η αβίαστη και φυσική αναπνοή  είναι αναπόσπαστο μέρος των ασκήσεων.

 

Το κέντρο του σώματος, κοιλιακή χώρα, μέση, γοφοί και γλουτοί είναι ο πυρήνας των κινήσεων. Όλη η ενέργεια για κάθε κίνηση ξεκινά από κει και ρέει προς τα άκρα.

Με το Pilates αναπτύσσεται η σταθερότητα στο κορμό, στη λεκάνη, βελτιώνεται η κίνηση της σπονδυλικής στήλης και αποκτάμε μεγαλύτερο έλεγχο των μυών.  Έτσι αποφεύγονται τραυματισμοί και επιφέρεται ανακούφιση από τυχόν πόνους σε διάφορα σημεία του σώματος [πλάτη, μέση, αυχένα κλπ].

 

Η δυσκολία των ασκήσεων αυξάνεται κλιμακωτά έτσι ώστε να προετοιμαστούν σωστά οι μύες και να επιτευχθεί ο στόχος, που είναι η εκγύμναση όλου του σώματος χωρίς περιττές κινήσεις και κόπο επιφέροντας συνολική ευεξία στον οργανισμό.

Προέλευση και αρχές του Pilates

Αρχές του 1900 ο Joseph Pilates, γερμανικής καταγωγής δημιούργησε τη ‘’τέχνη της ελεγχολoγίας’’ [Αrt of contrology] ή έλεγχος  των  μυών Αργότερα η μέθοδος πήρε το όνομά του.

Ο στόχος της μεθόδου του ήταν να μπορεί ο καθένας να αποκτήσει ένα δυνατό, ευλύγιστο και υγιές σώμα με έμφαση στην αρμονία και  στη συμμετρία. Πάντρεψε τη δυτική και ανατολική φιλοσοφία σχετικά με τη θεώρηση του σώματος. Ο Pilates πίστευε ότι ο νους είναι αυτός που ελέγχει το μυϊκό  σύστημα  και ότι οι ατελείωτες επαναλήψεις άσκοπων ασκήσεων περισσότερο βλάπτουν παρά ωφελούν.

 

Οι βασικές αρχές του Pilates είναι κανόνες που συνειδητά χρειάζεται να τηρούμε.

Μέσα από τις αρχές της μεθόδου που είναι: συγκέντρωση, έλεγχος, αναπνοή, ροή της κίνησης, ακρίβεια, ευθυγράμμιση, συντονισμός ,βελτιώνουμε τη φυσική μας κατάσταση και τις ικανότητες μας.

« Η ισορροπία μυαλού και σώματος σημαίνει …συνειδητός έλεγχος όλων των μυϊκών κινήσεων.   J. Pilates.»

Περισσότερα
Λειτουργική Προπόνηση

Λειτουργική προπόνηση είναι μια μέθοδος άσκησης  όπου με φυσικά και τεχνητά  μέσα  γυμνάζουμε το σώμα. Ως φυσικά μέσα γύμνασης εννοούμε τη χρήση του βάρους του σώματος, κατά τη διάρκεια της άσκησης, και την προσομοίωση καθημερινών κινήσεων σε προπονητικό πλαίσιο. Ως τεχνητά μέσα εννοούμε  διάφορα βάρη, ιμάντες και γενικά κάθε είδους μορφής αντίστασης, που μπορεί να χρησιμοποιήσουμε  για να γυμνάσουμε το σώμα.

Στη λειτουργική προπόνηση στόχος είναι η αρμονική και ολιστική γύμναση του σώματος, έτσι ώστε να επιτευχθεί μυϊκή ισορροπία. Αποτελεί βασικό εργαλείο στην αποκατάσταση μυοσκελετικών τραυματισμών  και στην εξισορρόπηση υπερτροφικών ή ατροφικών μυϊκών ομάδων, που έχουν προκληθεί από τον τρόπο ζωής ή από σκελετικές ανισορροπίες.

Είναι μια μέθοδος άσκησης που κατά βάση προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε ατόμου. Για αυτό απευθύνεται σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες, ανεξαρτήτου ηλικίας.

Με τη λειτουργική προπόνηση μπορεί κανείς απλώς  να γυμναστεί  ή να προσεγγίσει πολύ πιο εξειδικευμένους προπονητικούς στόχους, ανάλογα με τις ανάγκες του σώματος.

Επιδρά  με πολλαπλό τρόπο στο σώμα.  Κατά την άσκηση ενδυναμώνεται  το μυοσκελετικό σύστημα,  ενώ συγχρόνως αυξάνεται η  ταχύτητα αντίδρασης των ενεργών μυών καθώς βελτιώνεται η νευρομϋική συναρμογή.

Εξασφαλίζει ισορροπία και δύναμη μεταξύ αγωνιστών και ανταγωνιστών μυών και ενεργοποιεί τους σταθεροποιητές μύες

Επίσης βελτιώνει την ισορροπία του σώματος αναπτύσσοντας την αίσθηση του κέντρου βάρους στη βάση στήριξης του.

Αυξάνει το εύρος κίνησης του σώματος και του δίνει τη δυνατότητα να κινηθεί προς όλες τις κατευθύνσεις.